لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با آجر لفتون و ویژگی های آن

آجر در بیشتر ساختمان های امروزی نقش پوسته و جدا کننده را ایفا می کند. یکی از دلایل رواج یافتن آجر نیز همین مساله است. آجر سوراخ دار یا همان آجر لفتون آجری است که به دلیل وجود سوراخ در آن، حجم آن به میزان 25% کاهش پیدا کرده است و بر خلاف آجر فشاری وزن بسیار کمی دارد.نام های دیگر آجر سوراخ دار، آجر لفتون، آجر سوله سازی، آجر بره، آجر نما زبره است. آجر سوراخ دار دارای مقاومت بالایی است. بنابراین از این آجر برای ساخت دیوارهای متحمل بار و وزن استفاده می شود.
با استفاده از آجر لفتون، دیوارهای حائل و غیر حائل ساخته می شود. آجر لفتون به صورت پازلی چیده می شود. این چیدمان باعث می شود، مقاومت آجر سوراخ دار در برابر وزن و فشارهای جانبی چند برابر شود. با توجه به این مقدمه می توان پی برد آجر لفتون در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد. بنابراین در ادامه به معرفی آجر سوراخ دار و کاربرد آن در ساختمان سازی می پردازیم.


آجر لفتون (سوراخ دار) چیست؟



آجر سوراخ دار به دلیل وجود سوراخ های روی آن وزن کمتری نسبت به سایر آجرها به خصوص آجر فشاری دارد. بنابراین از این آجر در دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کند یا فشار بر آن ها وارد می شود مورد استفاده قرار می گیرد.(جهت خرید آجر کلیک کنید)
چینش این آجرها در ساخت و ساز به صورت پازلی است تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود.

آجر لفتون از خاک رس خاک شیل و خاک نسوز تولید می شود. یکی از دلایلی که خاک رس مناسب پخت آجر می باشد این است که، در خاک رس هیچ گونه ناخالصی وجود ندارد.
خاک رس از مواد اولیه ای آجر لفتون است که نسبت به دو نوع خاک دیگر، خاک شیل و خاک نسوز بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل استفاده بیشتر از خاک رس به خاطر این مساله است که، قیمت آجر لفتون شیل و نسوز بسیار بیشتر از خاک رس است. بنابراین استفاده از خاک رس باعث مناسب شدن قیمت آجر لفتون است.

در آجر سوراخ دار ده سوراخ وجود دارد. دلیل وجود این تعداد سوراخ بر روی آجر لفتون، کاهش وزن آجر، عایق بندی و ایجاد خلاء در آن است. همچنین با وجود سوراخ در این آجر مواد اولیه کمتری برای ساخت آن به کار برده می شود و وزن سبک تری خواهد داشت.



ویژگی های آجر لفتون



آجر سوراخ دار در ابعاد بزرگ دارای 12 سوراخ است. در استاندارد شماره ۷ مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران این سوراخ‌ها باید تمام ضخامت آجر را طی نموده و سطح مقطع مجموع سوراخ‌ها نباید بیشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگ‌تر آجر باشد. فاصله سوراخ‌ها از لبه آجر و همچنین فاصله سوراخ‌ها از یکدیگر در هر بعد آجر نباید کمتر از ۳۰ درصد طول همان بعد باشد.
آجر لفتون که با نام هایی مانند آجرنما لفتون یا آجر زبره یا آجرنما زبره یا آجر نما سوراخ‌دار یا آجر سوراخ‌دار یا آجر نما سوله سازی شناخته می شود، علاوه بر استفاده در دیوارهای حمال به عنوان نما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.(جهت مشاهده مشخصات بلوک دیواری کلیک کنید)



کلام آخر:


در این مقاله به بررسی آجر سوراخ دار و کاربردهای آن پرداختیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.
برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به وبسایت آجر سامان مراجعه کنید.

تعداد نظرات : 0