لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

تفاوت آجر چینی با آجر فشاری و بلوک سیمانی

با توجه به اهمیت مصالح ساختمانی در ساختمان سازی، انتخاب مصالح ساختمانی مناسب بسیار حائز اهمیت است.دیوارچینی از اصول اساسی در ساختن هر ساختمان یا سازه ای به شمار می رود که با توجه به نوع ساختمان، کاربرد بنا و همچنین بودجه مورد نظر می تواند متفاوت باشد.البته رعایت اصول ایمنی و استانداردهای ساختمان سازی در تمامی ساختمان ها یکسان و لازم الاجراست و گاها ممکن است در انتخاب مصالح مورد نیاز تاثیر گذار باشد

در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه دیوار چینی با آجر فشاری و بلوک سیمانی بپردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 دیوارچینی با آجر فشاری



1- دیوار چینی با آجر فشاری در مواقعی که نمای ساختمان اهمیت چندانی ندارد و یا بعد از دیوارچینی از سنگ برای نمای ساختمان استفاده می شود کاربرد دارد. آجر فشاری اغلب برای ساختمان های پر تردد که استحکام آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است استفاده می شود.

2- دیوارچینی با آجر فشاری باید کاملا قائم و شاقولی بوده و امتداد رج ها با دقت بالایی افقی کار شود. همچنین بندهای قائم یک در میان روبروی هم قرار بگیرند. حتماً قفل و بست کامل بین آجرها صورت پذیرد.

3- در تقاطع دیوارها باید حتماً دقت شود تا آجرها اصطلاحاً هشت گیر شوند، به این معنا که نیمی از طول آجرها یک رج درمیان در داخل ضخامت دیوار قرار گیرد.

4- دیوار آجری در صورتی که روی زمین کار  شود بایستی حتماً فندانسیون مناسب پی داشته باشد. هم چنین در صورتی که طول آزاد دیوار زیاد باشد حتماً هر ۵ متر یک ستون آجری اجرا شود. 

5- معمولاً دیوارهای آجری در ضخامت های ۳۵ سانتی متر(یک و نیم آجر)، ۲۰ سانتی متر(یک آجر)، ۱۰ سانتی متر(نیم آجر) و ۵ سانتی متر(تیغه) ساخته می شوند. در حالتی که دیوار باربر باشد نباید ضخامت آن از ۲۰ سانتی متر کمتر باشد.

6- برای اجرای دیوار آجری حداقل یک استادکار و یک کارگر مورد نیاز است و توان اجرایی کار بستگی به ضخامت دیوار و محل اجرای آن از لحاظ نوع دسترسی (آسان و یا مشکل) دارد.

7- برای ساخت دیوار آجری از ملات ماسه سیمان که ترکیب ماسه و سیمان و آب می باشد استفاده می کنند. ترکیب مناسب برای ملات ماسه سیمان یک واحد سیمان و ۵ واحد ماسه با مقدار مناسب آب می باشد. ماسه مورد استفاده در این نوع ملات بایستی به اصطلاح ماسه شسته شده و عاری از خاک رس باشد.

8-  وجود خاک رس در ملات باعث چسبندگی کمتر سیمان و ضعیف شدن دیوار خواهد شد. ضمناً بایستی حتماً در سیمان خریداری شده به تاریخ تولید و تازگی سیمان توجه کرد زیرا با گذشت زمان کیفیت آن کاهش می یابد.

9- میزان استفاده از آجرهای کج و معوج و ترک دار به شرط اینکه انحنای آن ها کمتر از ۵ میلیمتر باشد و تعداد آن ها کمتر از ۲۰% کل آجرها باشد مانعی ندارد. مصرف آجرهای نیمه (یک دوم آجر)، سه قد (سه چهارم آجر)، چارک (یک چهارم آجر) و کلوک (پاره آجر) در قسمت های پشت کار و در محل هایی که کارکردن آجر کامل مقدور نیست مجاز است.

10- مصرف آجرهای دست دوم فقط درصورتی که کاملاً پاک شده باشد مجاز است اما بهتر است به همراه آجرهای نو استفاده شود تا استحکام و شکل دیوار به خوبی حفظ شود.

دیوارچینی با بلوک سبک سیمانی


1- استفاده از بلوک سیمانی بیشتر برای ساختن ساختمان های بزرگ و یا محوطه سازی باغ ها و کارخانه ها کاربرد دارد. 

2- دیوارها بر اساس ویژگی‌ها و کاربرد خود، انواع گوناگونی دارند. در این میان، دیوار بلوکی در طبقه دیوارهای غیر باربر قرار می‌گیرد، به این معنا که دیوارهای غیر باربر تنها وزن خود را تحمل می‌کنند و در آن‌ها ویژگی‌های دیگری من‌جمله سبکی و مقاومت حرارتی و صوتی مناسب، اهمیت می‌یابد. دیوار چیده شده با بلوک سیمانی به‌عنوان دیوار عایق همگن حرارتی محسوب شده و شرایط آسایش را برای ساکنین در فصول گرم و سرد تأمین می‌نماید.

3- دیگر مزایای دیوار چیده شده با بلوک سیمانی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
* افزایش سرعت اجرا دیوارچینی
* کاهش پرت مصالح مصرفی
* کاهش وزن بار مرده ساختمان به میزان ۳۰ درصد
* کاهش ملات مصرفی

4- روش دیوارچینی با بلوک سیمانی بسیار آسان می باشد و بر این اساس تمامی عملیات بنایی با بلوک سیمانی، با استفاده از کمترین ملات و نیروی انسانی و هزینه های اضافی صورت می گیرد. علاوه بر این سرعت انجام کار بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

5- دیوارهای ساخته شده با بلوک های سیمانی بیشتر مناسب باغ ها و ساختمان هایی نظیر انبار یا سوله های بزرگ می باشد.

نحوه بلوک چینی در دیوارهای بلوکی به ‌طور خلاصه: 6-
جهت استفاده از بلوک‌های سیمانی پس از آماده‌سازی سطح و تراز کار با ریختن یک لایه ملات ماسه و سیمان (حداقل ۲۵۰ کیلوگرم سیمان در هر مترمکعب ملات) به ضخامت حداکثر ۲.۵ سانتی‌متر، درروی سطح کار اولین رگ بلوک‌ها روی ملات قرار داده می‌شود، سپس با ملات ریزی حداکثر به ضخامت ۱.۵ سانتی‌متر، اقدام به چیدن رگ‌های بعدی می‌گردد.

7- در دیوارچینی با سفال به دلیل نیاز به افزایش ضخامت دیواره، نیاز به اجرای لایه گچ‌وخاک حداقل به ضخامت ۲ سانتی‌متر می‌باشد. با توجه به ضخامت در نظر گرفته‌ شده برای این دیوار می‌توان لایه گچ‌ و خاک را حذف نمود. 

8- در شرایط متعارف دیوارچینی با ملات ماسه سیمان، باید حداقل ۳ روز مرطوب نگه‌داشته شود. با توجه شرایط اقلیمی طول دوره مراقبت از دیوار توسط مجری تنظیم می‌بایست تنظیم گردد، اما در هر حال دوره نگهداری نباید کمتر از یک روز باشد.

کلام آخر:

در این مقاله در خصوص دیوارچینی با آجر فشاری و همچنین بلوک سیمانی مطالبی را بیان کردیم. توجه داشته باشید اجرای درست و فنی دیوارچینی برای کیفیت ساختمان و عمر سازه بسیار حائز اهمیت میباشد و باید به آن توجه بسیاری کرد .امیدواریم که مطالعه این مطلب برای ما مفید بوده باشد و با بیان نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب ما یاری فرمائید.

برای خرید آجر فشاری و بلوک دیواری میتوانید به صفحات مربوطه در سایت مراجعه کنید و از ما خرید کنید.

تعداد نظرات : 0