لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

پتانسیل های صادرات آجر در ایران

به خشت هایی از جنس گل رس، آهک یا مواد بتونی آجر گفته می شود. صادرات آجر با توجه به جهان در حال توسعه، بازار صادراتی مناسبی دارد.

آجر یکی از پر مصرف ترین مصالح در ساختمان سازی است و در انواع مختلف مانند آجر نما، آجر قزاقی، آجر نسوز، آجر بهمنی، آجر ممتاز، آجر سه گل، آجر ۱۰ سوراخ، آجر لفتون، آجر قالب کوچیک ۵، آجر دوقلو و آجر تونلی و آجر فشاری تولید می شود.

بنظر شما دلیل رشد ۸ درصدی صادرات آجر در پنج سال اخیر چیست؟ در این مقاله قصد داریم در خصوص صادرات و واردات آجر مطالبی را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

کشورهای صادرکننده آجر

چین با صادرات ۳۸ درصد از سهم بازار جهان، عمده ترین صادرکننده آجر در جهان است. آلمان، بلژیک، هلند و دانمارک به ترتیب با ۱۲، ۱۲، ۶ و ۵ درصد از سهم صادرات آجر در جهان در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

در واردات این محصول کشور انگلیس با ۱۶ درصد بیشترین میزان واردات در جهان را داراست. آلمان و آمریکا در رتبه های بعدی واردات آجر قرار دارند.

بنظر می رسد آلمان آجر را از کشورهای دیگر وارد کرده و مجدد آن را صادر یا به اصطلاح Re Export می کند.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود تا شعاع ۴ هزار کیلومتری توانایی صادرات به بیش از ۴۰ کشور را دارد.

همچنین روسیه، قزاقستان و اوکراین در اروپای شرقی دارای بیشترین میزان پتانسیل صادراتی آجر هستند.

عراق، قطر و امارات نیز در خاورمیانه مقاصد صادراتی خوبی برای این محصول می باشند. آلمان، بلغارستان و ایتالیا در اروپا نیز دارای ظرفیت مناسبی هستند.

آجر تولید شده در ایران مطابق با استاندارهای جهانی این محصول و با کیفیت بالا می باشد.

عراق و آذربایجان از بازار اشباع شده برای صادرات آجر برخوردار هستند و انتخاب آن ها به عنوان مقصد صادراتی ارزآوری خوبی ندارد.

در مقابل قطر، قزاقستان و امارات دارای ظرفیت باقیمانده ی زیادی هستند. کشور روسیه نیز می تواند مورد توجه تجار قرار گیرد.

بهترین مقصدهای صادرات آجر از ایران با توجه به میزان پتانسیل صادراتی و آسان بودن روابط تجاری دو کشور را کشورهای قطر، قزاقستان و امارات دارا هستند. همچنین ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با تاجیکستان دارد.

خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تولید آجر نسوز

یکی از اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در مصاحبه ای اعلام کرد: آمادگی داریم که تمامی نیاز کشور به آجرهای نسوز را تأمین کنیم، همانطور که تاکنون در پروژه‌های بسیاری این کار را انجام داده‌ایم و در تمامی پروژه‌ها، کیفیت بالای تولیدات ایرانی آجر نسوز مشخص است، اما در این بین نیازمند این هستیم که پروژه‌های جدید از واردات کالاهای مشابه ساخت داخل در بحث آجرهای عایق نسوز، منع شوند؛ تا ظرفیت های ملی ایجاد شده در زمینه تولید این محصولات، برای کشور حفظ شود.

در گذشته تمامی شرکت‌های صنعتی، نفتی، پتروشیمی و فولادی آجرهای نسوز را از کشورهای خارجی با قیمت‌های بسیار بالا وارد می‌کردند، اما امروزه توانستیم در سال ۱۳۸۲، این بازار را از کشورهای اروپایی بگیریم.

اولین محصول آجر تولیدی ایران به پتروشیمی جم ارائه شد و بعد از آن، ۳۰ پروژه فولاد و ۱۴ پروژه پتروشیمی با تولیدات آجر ایرانی تجهیز شدند که بسیاری از این شرکت‌ها سالهاست در مدار بهره برداری هستند، برخی آماده ورود به مدار بهره برداری هستند و برخی نیز هنوز در مراحل مختلف تکمیل قرار دارند که در این زمینه پروژه های پتروشیمی بوشهر، کنگان و دهلران، در حال حاضر در حال دریافت محصولات هستند.

کلام آخر:

در این مقاله به بررسی صادرات و واردات آجر پرداختیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

برای مطالعه مطالب بیشتر در این زمینه به وبسایت آجر سامان مراجعه کنید.

تعداد نظرات : 0