لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

همه چیز درباره آجر شاموتی

از زمان‌های قدیم تا کنون همواره آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی و قدیمی‌ترین مصالح به کار گرفته شده است.

 آجر‌ها از نظر مقاومت، ابعاد ظاهری و کاربرد متفاوت هستند که یکی از انواع آنها که امروزه و خصوصا در دهه ‌های اخیر کاربرد آن پر رنگ‌تر شده است آجر نما است که در نما‌های ساختمان و به منظور‌های مختلفی از جمله ظاهر زیبا برای درون و بیرون ساختمان، عایق بودن و غیره به کار می‌رود.

آجرنما به گونه‌ای ساخته می‌شود که در هنگام استفاده نیازی به روکش یا اندود نداشته باشد و همچنین به روش دستی و ماشینی تولید می‌شود.

آجر شاموتی یکی از انواع آجر نما است که کاربرد، روش ساخت و مزیت‌های آن در زیر ذکر شده است.

آجر شاموتی چیست؟


کلمه شاموت در اصل یک کلمه آلمانی است و به بخشی از مواد اولیه (شامل: خاک رس پلاستیک، کائولن، رس فلینت، بنتونیت، خاک نسوز) که از قبل پخته شده و بعدا با مواد خام مخلوط می‌شود شاموت می‌گویند.

آجر شاموتی یکی از انواع مصالح ساختمانی جدید است که در انواع سایز و رنگ‌های مختلف وجود دارد این آجر بیشتر در نماهای بیرونی و درونی ساختمان از جمله برای داخل شومینه، صنعت ذوب آهن، نمای ساختمان، ریخته گری فولاد، کوره ذوب فلزات و غیره کاربرد دارد و واژه‌ی نسوز که برای آن به کار برده می‌‌شود به معنای مقاومت کامل آن در برابر آتش نیست بلکه تا دماهای خاصی می‌تواند در برابر حرارت مقاومت داشته باشد.

آجر شاموتی نوعی آجر نسوز است که از ترکیبات اکسید سیلیسیوم (SiO2) به میزان 50 تا 85%  و اکسید آلومینیوم (Al2O3) به میزان 10 تا 45% و همچنین مواد دیگری از قبیل اکسید‌های سدیم، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، تیتانیوم و آهن با درصد‌های پایین‌تر ساخته می‌شود.

تقسیم بندی آجر شاموتی بر اساس شکل، رنگ (کرم کم رنگ تا قهوه‌ای کم رنگ)، ابعاد، کاربرد و خواص آن می‌تواند متفاوت باشد، اما تقسیم بندی آن بر اساس تولید و ساخت شامل پرس خشک، پرس نیمه خشک و پرس پلاستیک است.

آجر نسوز شاموتی عموما وزنی در حدود 5/3 کیلوگرم و تحمل دمایی آن نیز حدود 1260 درجه است که دهانه ‌های آن 50 (10 عدد دهانه)، 70 (12 عدد دهانه) و 90 (16 عدد دهانه) سانتی‌متر است.

(برای خرید آجر فشاری کلیک کنید)

نحوه‌ی ساخت آجر شاموتی

بعد از استخراج مواد اولیه آجر شاموتی از معدن و کلسینه شدن آن در کوره‌های مخصوص آن را خرد و دانه بندی می‌کنند ( در این مرحله در سرند‌های مخصوص که سایز آن 0 تا 3 میلی‌متر است جدا سازی می‌شوند و با مواد نسوز به شکل گل درمی‌آیند) و بعد از این مرحله، رس و آب (بسته به شکل دهی آجر) به آن اضافه می‌شود. رس موجود در آجر نسوز به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده آجر شاموتی باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد.

در مرحله بعد قالب گیری و خشک کردن آجر در کوره ‌های مختلف انجام می‌شود که برای این کار معمولا محدوده دمایی 1250 تا 1500 درجه سانتی‌گراد در نظر گرفته می‌شود و در کوره‌های قائم، کوره‌های تونلی و کوره‌های دوار قرار می‌گیرد و سپس این آجر پس از خشک شدن در بسته ‌بندی‌های خاصی وارد بازارد می‌‌شود.

بسته به میزان رس و آبی که در ساخت آجر به کار گرفته شده است از فرآیند ‌های خشک کردن متفاوتی نیز استفاده می‌شود و در هنگام پخته شدن آجر ممکن است ترک ‌ها یا نوساناتی در سطح آجر ایجاد شود که با کم کردن میزان رس این اشکلات برطرف می‌شود.

پرکاربردترین آجر‌ها ی شاموتی شامل آجر‌های پردیوتی و سوپر دیوتی هستند که آجر‌های سوپر دیوتی دارای مقاومت بالاتر در هنگام تغییرات سریع و آجر سوپر دیوتی در دمای متوسط بهتر کار می‌کند و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است.

کلام آخر:

برای مشاهده مقاله‌ی مرتبط در مورد نمای انگلیسی کلیک کنید

در این مقاله در خصوص آجر شاموتی  مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای ما مفید بوده باشد و با بیان نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب وبسایت آجر سامان یاری فرمائید.

تعداد نظرات : 0