لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

نحوه برطرف کردن شوره های نمای ساختمانی

آجر، جزء پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی هستند که از دیرباز تا کنون بسیار مورد استفاده مهندسان و ساختمان سازان قرار گرفته است. بیشترین کاربرد آجر در ساختمان سازی ایجاد نماهای داخلی و بیرونی و دیوارچینی است. آجر هم مانند دیگر مصالح ساختمانی دارای مزایا و معایب بسیاری میباشد. یکی از معایب آجر در نماهای آجری این است که پس از مدتی دچار سفیدک یا شوره می شود که این امر باعث زشت و کثیف شدن نمای ساختمانی می شود. 

اکنون در مقاله زیر قصد داریم نحوه تمیز کردن شوره ها روی نماهای آجری را برای شما عزیزان شرح دهیم.



شوره یا سفیدک در نمای آجری چیست؟

به لکه های سپید یا خاکستری رنگ بوجود آمده در نماهای آجری شوره یا سفیدک می گویند این لکه ها در اثر رسوب کریستالی نمک های درون یا روی، اجر بوجود می آیند. لازم به ذکر است که این لکه ها بجز آجر بر روی سطح بتن، سنگ و دیگر مصالح ساختمانی نیز پدید می آیند که این شوره ها می توانند بیانگر ضعف ساختاری و زوال تدریجی مصالح ساختمانی باشند.


نحوه تمیز کردن شوره های بوجود آمده در نمای آجری:

برای از بین بردن شوره ها در ابتدا باید نوع نمک و شوره را شناسایی کنید. یکی از روش های پاک کردن شوره ها در سطح آجر، بلاست نما است. با استفاده از این روش سطح آجر را بساییده و نمک هایی که روی آن سطح ایجاد شده است را پاک کنید. این عمل باعث میشود که آب زیادی جذب شود بنابراین بعد از این روش باید دیوارها را با مواد ضد آب پوشش دهید. با استفاده از مواد کاملا شیمیایی می توانید شوره ها را در سطح میانی دیوار پاک کنید سپس بعد از آن دیوار را کاملا با آب تمیز بشورید.

شوره انواع مختلفی دارد ازقبیل:
• کربناتی
• نیتراتی
• سولفاتی
• کلروری



مقایسه شوره و لکه هایی که روی آجر بوجود می آید؟

برای اینکه بتوانید آجرهای خود را بخوبی تمیز کنید باید در ابتدا لکه ها را شناسایی کنید یعنی شناسایی کنید که کثیفی دیده شده لکه، شوره یا مواد خارجی است؟ سپس برای تمیز کردن آن اقدام کنید.



چند نوع لکه وجود دارد؟

رسوب کربنات:

لکه های رسوب کربنات معمولا سفید یا طوسی رنگ هستند و به مرور زمان پوسته پوسته شده و آجر کهنه و فرسوده بنظر می رسد.

رسوب سیلیکاتی:

رنگ این نوع لکه ها سفید و خاکستری است که باعث تغییر رنگ آجر بصورت هم سطح یا نامرتب می شود 

لکه های سبز یا زرد:

این نوع لکه ها معمولا برای رسوب نمک های وانادیم است. این لکه ها همانند شوره دیده می شوند


لکه منگنز:

این لکه ها قهوه ای مایل به زرد رنگ و گاهی اوقات هم به رنگ خاکستری روی آجر نمایان می شوند. علت پیدایش این نوع لکه اکسید منگنز است که باعث رنگ شدن آجر می شود.


نکته:
برای استفاده کردن از راهکارهای رفع شوره بهتر است در فصول گرم سال اقدام کنید زیرا در فصول سرد سال احتمال بارندگی وجود دارد و تمیز کردن آنها هیچ فایده ای ندارد.

درمقاله فوق قصد داشتیم شما را با انواع شوره آجری و نحوه تمیز کردن آن ها را برای شما همراهان عزیز شرح دادیم و امیدواریم که مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد و توصیه می کنیم درصورتی که نتوانستید لکه را بدرستی شناسایی کنید حتما از متخصصان کاربلد و استاد در این زمینه کمک بگیرید. خوشحال می شویم از اینکه نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.


پیشنهاد میکنیم از مقاله زیر دیدن فرمایید:

مقایسه بلوک سفالی با بلوک هبلکس


آجر یزد

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر






 

همه چیز درباره سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن




تعداد نظرات : 0