لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

راهنمای خرید آجر مرغوب و با کیفیت

چگونه یک آجر خوب بخریم؟

آجر، جزو کلیدی ترین مصالح ساختمانی هستند که با وجود پیدایش مصالح جدید ساختمانی از گذشته های دور تا کنون هنوز هم جزو یکی از ضروری ترین مصالح ساختمانی هستند. از پر استفاده ترین نوع آجرها می توان به آجر سفال، آجر لفتون و آجر نما نسوز اشاره کرد.
درهنگام خریدن آجر باید به نکاتی توجه شود که در مقاله زیر قصد داریم برای شما همراهان و عزیزان این نکات را مورد بررسی قرار دهیم. پس با همراه باشید.



آجر مرغوب چه آجری است؟

آجر مرغوب به آجری گفته می شود که خوب پخته شده باشد و خاک رس موجود در آن بر اثر حرارت خمیری شده باشد و باعث چسبیدن دانه های خرده سنگ داخل خشت شود. رنگ این نوع اجرها روشن و باز است و با بهم زدن دو تا اجر مرغوب به یکدیگر صدایی ایجاد می شود که این صدا نشانه کیفیت آن است. آجرهای مرغوب تو پر بوده و نسبت به آجرهای نامرغوب متراکم تر هستند با این وجود آجرهای مرغوب سنگین تر هستند و میزان خرابی و پرتی آجرهای مرغوب بسیار کم تر از دیگر اجرها است.



نکاتی که قبل از خرید آجر باید بدانیم:

برای خریدن یک آجر خوب و مرغوب باید به نکات زیر توجه شود:

• وزن یک آجر خوب و مرغوب در حدود 1800 کیلوگرم بر مترمکعب است اما ممکن است وزن هر آجر با توجه به مصالح به کار رفته در آن فرق کند.
• خاصیت مکندگی آجر باید حدود 15 درصد باشد. درصورتی که این وزن کمتر باشد ملات به آجر نمی چسبد و در صورتی هم که زیاد باشد باعث می شود کلیه آب ملات را آجر به خود جذب کند و مجال چسبیدن به ملات ندهد و ملات را خراب می کند.
• آجری که در برخورد با آجری دیگر صدای زنگ بدهد آجر خوب و مرغوب است و این صدای زنگ نشانه توپر بودن، مقاوم بودن و میزان جذب آب مناسب آنها است.
• از دیگر نشانه های یک آجر خوب میتوان به یکنواخت بودن رنگ آنها اشاره کرد که این امر باعث می شود در برابر آتش سوزی دارای مقاومت باشند و خمیری و آب نشوند.
• سختی آجر باید به اندازه ای باشد که روی آن با ناخن خط نیفتد و همچنین باید سطح آن بدون حفره باشد.
• آجری مرغوب است که بتواند بارهای سنگین ساختمان را تحمل کند و خراب نشود.




کیفیت مصالح مورد استفاده در آجرها و چه تاثیری در ظاهر آن دارد؟

نکته قابل توجه این است که اگر از مصالح بی کیفیت در ساختن آجرها استفاده شود باعث شوره زدن آجرها می شود که علت این امر وجود آهک و نمک در ملات آنها است.
در مقاله بالا ابتدا آجر مرغوب را توضیح سپس نکات مهم در خرید آجر را برای شما عزیزان توضیح دادیم و امیدواریم که مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. خوشحال می شویم که نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

پیشنهاد میکنیم از مقاله زیر دیدن فرمایید:

آشنایی با بلوم های فوق سبک هبلکسی





آجر یزد

 

همه چیز درباره آجر | طرز تهیه آجر و انواع آجر






 

همه چیز درباره سفال| طرز تهیه سفال و انواع آن




تعداد نظرات : 0