لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با سقف دال بتنی و انواع آن

یکی از اجزا ساختمان دال یا اسلب می باشد که از آن علاوه بر تعیین کردن تراز طبقات، به عنوان یک عنصر باربر نیز استفاده می شود. دال در ساخت کف، سقف و بام ساختمان کاربرد های فراوانی دارد و به طور معمول دال ها المان افقی هر ساختمان یا خانه هستند.
دال یا اسلب ها از بتن تهیه و تولید می گردند به همین منظور به آنها دال بتنی گفته می شود. ضخامت دال ها در مقایسه با طول و عرض آنها بسیار کم تر می باشد.
در ادامه این مطلب قصد داریم درمورد سقف دال بتنی توضیحات بیشتری داده و همچنین انواع سقف های دال بتنی را معرفی نماییم ؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.


سقف دال بتنی چیست؟


دال یک مولفه ساختاری مسطح و دوبعدی است که ضخامت آن نسب به دو بعد دیگرش، بسیار کم می باشد. استفاده از دال ها در ساختمان باعث ایجاد یک پناهگاه پوشانده یا سطح صاف کار می باشد. از مهم ترین کاربرد دال های بتنی می توان به انتقال بار با خم شدن در یک یا دو جهت انها اشاره کرد. همانطور که در بالا گفته شد می توان برای ساختن کف، سقف و بام از صفحات دال بتنی استفاده کرد.


انواع سقف های دال بتنی:


1- سقف دال بتنی یکطرفه


سقف دال بتنی یکطرفه با استفاده از تیرهای دوطرف مقابل پشتیبانی می گردند تا بتواند بار را در یک جهت انتقال دهد. لازم به ذکر است که دال های یکطرفه باتوجه به شکل هندسی که دارند بارها را تنها در یک جهت حمل و به تیرها انتقال می دهند.
در بیشتر موادر دهانه باربر باید به سمت کوتاه دال یا همان اسلبی باشد که از آن بار منتقل می گردد. این سیستم باربری در دهانه های دیگر ممکن است بصورت بلعکس عمل کند تا بار با فاصله یکنواخت و بصورت موازی به دهانه های دیگر تقسیم شود. سقف تیرچه بلوک با بلوک سقفی نوعی سقف دال بتنی یکطرفه می باشد.

2- سقف دال بتنی دو طرفه


به سقفی که بار وارده را به تمامی تیرهای پیرامونی منتقل کند، دال دوطرفه می گویند. سقف دال بتنی دوطرفه در هنگام انتقال بارهای وارده به تیرها از دو طرف خم می گردد و زمانی که بر این نوع سقف باری وارد می شود و تحت فشار قرار می گیرد شبیه به بشقاب خواهد شد.
برای جلوگیری از فرو ریختن سقف دال بتنی دو طرفه، باید گوشه های آن بصورت یکپارچه و توسط تکیه گاه یا همان تیرها تحت حمایت قرار بگیرند. از انواع سقف های دال بتنی میتوان سقف عرشه فولادی را نام برد.


کلام آخر


در مقاله فوق درمورد سقف دال بتنی و انواع آن توضیحاتی دادیم که امیدواریم با انتشار این مقاله توانسته باشیم در این زمینه کمکی به شما عزیزان کرده باشیم. خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده با ما درمیان بگذارید تا بتوانیم با بهره گیری از آنها خدمات مفید و موثرتری را در اختیار شما همراهان همیشگی قرار دهیم.



پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با سقف طاق ضربی و مزایای آن دیدن کنید.



 

بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری






 

قیمت بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری یزد




تعداد نظرات : 0