لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با سقف طاق ضربی و مزایای آن

سقف ها از انواع مختلفی برخوردار هستند که ساختار و ویژگی های آنها با یکدیگر متفاوت است. سقف های طاق ضربی یکی از انواع بلوک سقفی می باشد که سابقه استفاده از آن به گذشته های دور بر میگردد. این نوع سقف را می توانید در برخی استان های ایران نظیر استان یزد مشاهده نمایید. این نوع سقف همانند دیگر سقف ها از مزایا و ویژگی های مخصوص به خود برخوردار است.(جهت خرید بلوک دیواری کلیک کنید)
اکنون در این مقاله قصد داریم به تعریف و مزایا سقف طاق ضربی بپردازیم؛ بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید.


سقف طاق ضربی


از قدیمی ترین و سنتی ترین نوع سقف های رایج در ایران سقف های طاق ضربی هستند. این نوع سقف در بسیاری از مجامع علمی مورد تایید قرار نگرفته ولی با این حال برخی از مناطق، هنوز هم از این نوع سقف در ساختمان سازی های خود استفاده می نمایند.
برای اجرای کردن سقف طاق ضربی نیاز است فاصله بین دو تیر موازی که به آن پل می گویند را با تیرهای فرعی به موازات هم و عمود بر پل ها پر کنند. معمولا نیاز است تیرهای فرعی بین ./7 تا 1/3 فاصله داشته باشند. مصالح مورد نیاز برای اجرا کردن این نوع سقف، آجر فشاری و ملات گچ و خاک می باشند. در هنگام اجرا کردن این نوع سقف، آجرهای فشاری را با ضربه دست و وارد کردن فشار اندکی و با کمک ملات گچ و خاک به شکل قوسی کار می گذارند.


دلیل قوس دار بودن سقف طاق ضربی


علت قوسی بودن این نوع سقف، بارهای وارد شده از سقف به تیرهای فرعی می باشد. از عمده ترین مشکلات سقف های طاق ضربی؛ لرزش های بیش ازحد آنها است. به نحوی که حتی راه رفتن روی آنها موجب لرزش می شود. برای افزایش صلیب سقف طاق ضربی ریختن دوغاب گچ بر روی آن لازم است و یا بین آجرهای فشاری و تیرهای فرعی ملات ماسه و سیمان ریخته شود.


مزایا سقف طاق ضربی


سقف طاق ضربی در دوران خود از مزایای منحصر به فردی برخوردار بوده است که قصد داریم در ادامه به برخی از آنها بپردازیم:
1- اجرای این نوع سقف باعث افزایش سرعت اجرای پروژه و در نتیجه کاهش هزینه های اجرایی می شود.
2- همانطور که در بالا اشاره کردیم مصالح مورد نیاز برای اجرای این نوع سقف آجر فشاری و ملات گچ و خاک می باشد که دسترسی به این مصالح کار بسیاری آسانی بوده و هست.
3- برای اجرای این نوع سقف نیاز به انواع بلوک های سقفی نظیر بلوک سقفی سفالی نمی باشد که همین امر موجب کاهش هزینه های اجرایی می شود.
4- برای اجرا سقف طاق ضربی نیاز به تخصص اجرایی بالایی نیست.


کلام آخر


در این مقاله درمورد سقف طاق ضربی و مزایای آن توضیحاتی داده شد. خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده با ما درمیان بگذارید تا ما بتوانیم با بهره گرفتن از آنها خدمات بهتری را به شما عزیزان ارائه نماییم.

پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با سقف روفیلکس و مزایای آن دیدن کنید.




 

بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری






 

قیمت بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری یزد




تعداد نظرات : 0