لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با سقف های وافل(قسمت اول)

هدف سقف های دال مجوف بتنی، حذف بتن ناآکارامد در بخش هایی از سقف است. به این ترتیب می توان با به حداکثر رساندن کاهش وزن مرده سقف و به حداقل رساندن سختی خمشی سقف، دهانه های بلند را پوشش داد تا از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر باشد. به همین دلیل در سال های اخیر استفاده از سقف های دال مجوف بتنی، مورد استقبال فراوان صنعت ساختمانی کشور قرار گرفته است.(جهت خرید بلوک دیواری کلیک کنید)
سقف های تیرچه بلوک معایب فراوانی داشته و به دلیل محدودیت های کاربردی آن در کشور، در حوادثی مانند زلزله و آتش سوزی، خسارات جبران ناپذیری پدید می آورند. در مقابل سقف وافل مزایای فراوانی دارند.
در ادامه مزایای این سقف ها به عنوان بهترین جایگزین سقف های تیرچه بلوک را به طور کامل شرح می دهیم.

سقف وافل

سقف وافل نوعی سقف بتنی با ظاهری شکیل و زیبا است که از نظر اقتصادی و فنی مزایای بسیاری دارد و همین امر باعث افزایش استفاده از آن در
ساختمان سازی شده است. برای استفاده از سقف های وافل در ساختمان سازی نیاز به قالب وافل می باشد زیرا این قالب ها باعث کاهش وزن سازه و ایجاد نمایی زیبا در سطح زیرین سقف می شود.


تاریخچه سقف های دوطرفه یا وافل:

ایده سقف های دوطرفه از زمان هخامنشیان یعنی حدود 2500 سال پیش داده شده است. باستان شناسان طبق تحلیل هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مهندسان و طراحان آن زمان، سقف آثار باستانی تخت جمشید را مطابق با این ایده از الوارهای چوبی ساخته اند همچنین ایده سقف دوطرفه را می توان در دیگر نماهای قدیمی نظیر بنای آکروپولیس یونان، هم دوره با هخامنشیان مشاهده کرد.
معنی امروزی سقف دوطرفه، سقف وافل است و به اوایل قرن 19 بر می گردد. مسائل مربوط به معماری زمانی خیلی مهم شد که صنعت در حال رشد و پیشرفت بود همچنین ساخت و سازها گسترش پیدا کرده بودند در آن زمان چالش معماری بر سر نیاز به دهانه های وسیع تر جهت اجرای طرح های معماری بود. در آن هنگام استفاده از سقف های وافل مورد توجه مهندسین و ساختمان سازان قرار گرفت تا بتوانند با استفاده از آن نیاز به دهانه های گسترده بدون استفاده از ستون را برطرف کنند.


چرا استفاده از سقف های وافل مورد استقبال قرار گرفته است؟


باتوجه به پیشرفت تکنولوژی در امر ساختمان سازی، سقف های وافل بسیار مورد استقبال قرار گرفتند همچنین استفاده کردن از سقف های وافل در ساخت و سازی باعث کاهش هزینه ها می شود زیرا با وجود این سقف ها دیگر نیازی به تیرچه و انواع بلوک سقفی نظیر بلوک سقفی یونولیتی نیست.


پیشنهاد میکنیم از مقاله آجر فشاری درجه یک را از کجا باید تهیه کنیم؟ دیدن کنید.





 

آجر فشاری





 

خرید بلوک دیواری






 

قیمت بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری یزد




تعداد نظرات : 0