لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با دسته بندی آجر ساختمانی

آجرها از جمله پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می روند. آجرها بر اساس رنگ، ابعاد و جنس به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع آجرها از لحاظ جنس:


آجر فشاری


دلیل نامگذاری آجر فشاری این است که هنگام تولید، خشت آن با دست زده می‌شود و با فشار دستی کارگران خشت زن گوشه‌های قالب به وسیله گل مخصوص پر می‌گردد.
این نوع آجر برای کلیه کارهای ساختمانی مانند طاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه چینی مناسب است.


آجر ماشینی


علاوه بر آجر فشاری آجری موسوم به آجر ماشینی نیز تولید می شود که جنس این نوع آجرها نسبت به آجرهای فشاری بسیار ترد و شکننده بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر است.


انواع آجرها از لحاظ رنگ:


در صورت استفاده از آجر در نماچینی رنگ آجر اهمیت پیدا می‌کند. برای استفاده در نما چینی آجرهایی به رنگ های زرد کمرنگ که به آن آجر سفید می‌گویند و زرد پررنگ که به آن آجر بهی می‌گویند و همچنین آجرهایی به رنگ قرمز روشن یا قرمز سیر نیز در بازار وجود دارند.
ضخامت آجرهای مورد استفاده در نما ممکن است ۳ تا ۴ یا ۵ سانتیمتر باشد ولی دو بعد دیگر این آجر ها مانند آجرهای فشاری یا ماشینی ۱۰×۲۰ می‌باشد.
علت رنگی بودن این آجرها مربوط به طریقه چیدن آجر در کوره و نحوه آتش دادن به آن و کنترل سطوحی که با آتش در تماس مستقیم می‌باشد است و یا مربوط به اکسید فلزاتی است که در مواد اولیه آجر موجود می‌باشد. مانند اکسیدهای مختلف آهن.


مراحل پخت آجر:


تهبه خاک رس
بعمل آوردن خاک
ساختن گل
قالب گیری یا خشت زنی(جهت خرید آجر فشاری کلیک کنید)


آجر پزی:


آجر پزی یعنی گرفتن آب شیمیایی خاک رس بطوری که هیدرو سیلیکات آلومینیم به سیلیکات آلومینیم تبدیل شود و در نتیجه خشت دارای استقامت شده و نیروی فشاری تا حدود ۱۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع را تحمل نماید.
این عمل به وسیله حرارتی در حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد صورت می گیرد..




کوره های آجرپزی


کوره های آجر پزی سه دسته اند:

کوره آجرپزی با آجر ثابت و حرارت ثابت
کوره آجرپزی با آجر ثابت و حرارت متغیر
کوره آجر پزی با حرارت ثابت و آجر متغیر

کلام آخر:
در این مقاله به معرفی انواع آجر و بررسی نحوه تولید آن ها پرداختیم.
امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد و با نظرات خود ما را در راستای بالا بردن کیفیت مقالات انتشار یافته از وبسایت آجر سامان یاری نمائید.
برای مطالعه مطالب بیشتر به وبسایت آجر سامان مراجعه کنید.


پیشنهاد میکنیم از مقاله کاربرد و مزیت آجر فشاری دیدن کنید.




 

آجر فشاری





 

خرید بلوک دیواری






 

قیمت بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری یزد




تعداد نظرات : 0