لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

تفاوت آجر شاموتی و آجر انگلیسی

تفاوت آجر شاموتی و آجر انگلیسی یکی از موضوعات مهمی است که اگر قصد ساخت و ساز و یا بازسازی ساختمان خود را دارید باید به آن توجه ویژه کنید. 

آجر شاموتی و آجر انگلیسی شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند اما در این مطلب قصد داریم که فرق آجر شاموتی و آجر انگلیسی را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید:

آجر شاموتی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تفاوت آجر شاموتی و آجر انگلیسی با شما صحبت کنیم بهتر است که با تعریف هر کدام از این آجرها به صورت کامل آشنا شوید.

 به این موضوع توجه کنید که آجر شاموتی به این دلیل نامگذاری شده است که از کلمه شاموت که یک کلمه آلمانی است برگرفته شده است. آجر شاموتی از خاک رس، پلاستیک، خاک نسوز کائولن و…  تولید شده است. یکی از ویژگی‌های این نوع آجر این است که آن را در سایز و رنگ‌های زیادی تولید می‌کنند. معمولاً آجر شاموتی را برای نمای ساختمان استفاده می‌کنند. البته در بخشی‌هایی از قسمت‌های درونی ساختمان مثل شومینه، آشپزخانه و… هم استفاده می‌شود. 

آجر شاموتی یک آجر نسوز است که مقاومت بسیار بالایی در مقابل حرارت و دمای بالا دارد اما به این معنی نیست که در مقابل آتش مقاومت زیادی دارد. معمولاً آجرهای شاموتی را بر اساس رنگ، سایز و ابعاد آن دسته بندی می‌کنند. این آجرها مزایا و فواید بسیار زیادی دارند که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.




کاربرد آجر شاموتی

آجر شاموتی به لحاظ زیبایی یکی از آجرهای بسیار پرطرفدار است و افراد زیادی تمایل دارند که نمای بیرونی ساختمان خودشان را با استفاده از این آجر بپوشانند. البته آجر شاموتی کاربردهای دیگری هم دارد. علاوه بر استفاده از این آجر به عنوان یک آجر نمای مناسب می‌توان از آجر شاموتی در داخل ساختمان نیز استفاده کرد. از آجر شاموتی بیشتر برای ساخت شومینه، باربیکیو و… استفاده می‌شود.

 البته هیچ محدودیتی در استفاده از این آجر در قسمت درونی ساختمان نیست و بسیاری از افراد تمایل دارند که از این آجر برای دیوارهای آشپزخانه، دیوار تلویزیون و... هم استفاده کنند. اما از دیگر کاربردهای آجر شاموتی   می توان به استفاده در صنعت ریخته گری، فولاد، صنعت ذوب آهن، کوره ذوب فلزات، کوره پخت کیک، کوره سیمان، استفاده در صنعت شیشه، کوره ذوب فلز و… اشاره کرد.


مزایای آجر شاموتی

آجر شاموتی آجری است که ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی دارد، از مهمترین مزایای آن می‌توان به مقاومت بسیار بالای این آجرها در مقابل حرارت اشاره کرد. به همین دلیل است که این آجر در دسته آجرهای نسوز قرار می‌گیرد. به صورت کلی آجر شاموتی آجری بسیار مقاوم و با استحکام بسیار زیادی است زیرا از کانی‌ها و پوکه‌هایی تولید شده که آن‌ها نیز استقامت و دوام بسیار زیادی دارند.

 همانطور که می‌دانید برای استفاده از آجر در ساختمان‌، استحکام و مقاومت می‌تواند یکی از فاکتورهای بسیار مهم و اساسی باشد.

همچنین آجرهای شاموتی دارای تنوع بسیار زیادی هستند و همین دلیل می‌توانند بیشتر سلیقه ‌ها و علایق را از خود راضی نگه دارند. همچنین این آجرها می‌توانند مثل یک عایق سرما و گرما  عمل کنند به همین دلیل است که در نمای بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شوند.سازگاری با محیط زیست یکی دیگر از مزایا و ویژگی‌های بسیار خوب  آجرهای شاموتی است.


آجر انگلیسی
چیست؟

آجرهای انگلیسی یکی دیگر از انواع آجرهای بسیار پرکاربرد در نما و داخل ساختمان‌ها هستند که معمولا رنگ آن‌ها به رنگ قرمز است. از متداول‌ترین رنگ‌های این آجر می‌توان به قرمز، جگری، قرمز پر رنگ و رنگ مشکی اشاره کرد.

استفاده از آجرهای انگلیسی در ایران به حدود ۷۰ _۸۰ سال پیش برمی‌گردد. زمانی که این آجرها مستقیماً از کشور انگلستان وارد ایران می‌شد. با رواج این آجرها کم‌کم افراد زیادی به این آجرهای قرمز رنگ انگلیسی علاقه پیدا کردند و این آجرها توانستند طرفداران زیادی را در ایران پیدا کنند. 

معمولا از این آجرها در گذشته برای ساخت خانه ‌های ویلایی، کافی شاپ ‌ها و هتل ‌ها استفاده می‌شد. اما امروزه در نمای بیرونی و درونی ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی نیز از این آجر استفاده می‌شود.

 یکی از کاربردهای بسیار زیاد این آجرها در شهرهای شمالی ایران است. وزن آجر انگلیسی در مقایسه با دیگر آجرها بسیار بیشتر است که این وزن بیشتر به متریال این آجرها برمی‌گردد، در ادامه کاربردها و مزایای آجر انگلیسی را با هم بررسی می‌کنیم:





کاربرد آجر انگلیسی

آجر انگلیسی یکی از آجرهای بسیار پرکاربرد و رایج و معمول در ساختمان‌سازی است. از این آجر هم در نمای بیرونی ساختمان و هم در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

 استفاده از آجر انگلیسی در نمای ساختمان باعث می‌شود که زیبای بصری ساختمان چند برابر شود. نسوز بودن و مقاومت بسیار بالا در برابر حرارت و گرما از ویژگی‌های مهم این آجر است. از دیگر کاربردهای این آجر می‌توان به استفاده از آن در محوطه‌سازی و استفاده در تراس، حیاط و... نیز اشاره کرد.


مزایای آجر انگلیسی

آجرهای انگلیسی نیز مثل هر نوع آجر دیگری مزایا و ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که باعث شده استفاده از آن در بین مردم بسیار رایج و متداول باشد. 

همانطور که می‌دانید آجرهای انگلیسی دارای زیبایی بسیار زیادی هستند به همین دلیل است که در دکوراسیون داخلی منازل بسیار استفاده می‌شوند. علاوه بر زیبایی این آجرها، انعطاف پذیری بسیار بالایی هم دارند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در قسمت‌های مختلفی از ساختمان استفاده کرد.

 استحکام بسیار زیاد این آجرها در مقابل حرارت و گرمای زیاد باعث شده که این آجرها را در دسته آجرهای نسوز قرار دهند.

 امکان بازیافت مجدد این آجرها و قیمت مناسب آن‌ها باعث شده که افراد زیادی تمایل داشته باشند از آجرهای انگلیسی هم در نما و هم در قسمت‌های داخلی ساختمان خود استفاده کنند.


آجر شاموتی یا انگلیسی؛ کدام بهتر است؟

بعد از بررسی کلی آجر شاموتی و آجر انگلیسی بهتر است به تفاوت این دو آجر نیز بپردازیم: 

درست است که آجر شاموتی و آجر انگلیسی شباهت‌های بسیار زیادی با هم دارند اما نمی‌توان به این راحتی از تفاوت‌های میان آن‌ها گذر کرد.

 یکی از تفاوت‌های آجر شاموتی و آجر انگلیسی در قیمت آن‌هاست. آجرهای شاموتی نسبت به آجرهای انگلیسی قیمت بیشتری دارند، پس اگر هزینه آجر یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای شما در انتخاب آجر است حتماً به این موضوع توجه کنید. 

دیگر تفاوت این نوع آجر مقاومت و تحمل آن‌ها در برابر حرارت و گرما است. آجرهای شاموتی استقامت و استحکام بالایی در مقابل حرارت دارند و می‌توانند تا دمای ۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ درجه را تحمل کنند. اما آجر انگلیسی استقامت و استحکامی در مقابل حرارت ۷۰۰ و ۸۰۰ درجه را دارند در نتیجه مقاومت آجرهای شاموتی بیشتر از آجرهای انگلیسی است. 

دیگر تفاوت آجر شاموتی و آجر انگلیسی در طیف رنگی آن‌ها است. بسیاری از افراد احساس می‌کنند که آجرهای شاموتی و اجرا انگلیسی در یک طیف رنگی هستند در صورتی که ممکن است اشتراکات و شباهت‌هایی با هم داشته باشد. اما طیف رنگی آجرهای انگلیسی طیف رنگی قرمز، زرشکی و جگری است در حالی که طیف رنگی آجر شاموتی زرد، کرم، خردلی و پرتقالی است.

(برای خرید آجر فشاری کلیک کنید)


کلام آخر:

در این مقاله به بررسی آجرهای شاموتی و انگلیسی و تفاوت های آن ها پرداختیم و مطالبی را در این خصوص بیان کردیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای ما مفید بوده باشد و با بیان نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب وبسایت آجر سامان یاری فرمائید.

تعداد نظرات : 1

سلام میتونیم از آجر انگلیسی برای دکوراسیون داخل خانه استفاده کنیم ؟