لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با بلوک های دیواری با بتن سبک گازی

استفاده از بلوک های بتنی در دهه های اخیر خصوصا از نیمه دوم قرن بیستم گسترش چشمگیری داشته است. استفاده آسان، وزن سبک، قیمت مناسب، و تنوع آنها، اینک موجب رواج بتن سبک در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز شده است. بتن سبک، بتن های دارای وزن کمتر از 1000 کیلوگرم بر متر مکعب هستند که با توجه به نوع کاربرد آنها، این وزن در سازه، متغیر است و احتمال وزن 1900 کیلوگرم بر مترمکعب نیز وجود دارد. این در حالی است که وزن بتن های معمولی، غالبا به بیش از 2400 کیلوگرم بر متر مکعب میرسد. تنوع در استفاده از بتن ها، کاربرد آنها را در پی ریزی دیوارها، دیوارهای حفره دار، دیوارهای یکدست و دیوارهای جداکننده موجب شده است. در این میان، بتن سبک گازی، از انواع بتن سبک می باشد که در ساخت بلوک دیواری، نقش مهمی را ایفا می کند.


بتن سبک گازی چیست؟


بتن سبک گازی (AAC)، از انواع بتن سبک متخلخل است که از سیمان، ماسه، پودر آلومینیوم و افزودنی های شیمیایی ساخته می شود و در ساختمان سازی کاربرد دارد. البته در برخی موارد، می توان به جای ماسه، از خاکستر بادی استفاده کرد. بر این اساس، بتن هوادار اتوکلاو که در دنیا AAC نامیده می‌شود یک نوع خاص بتن سبک متخلخل است که عمدتا از مواد با پایه سیلیس، سیمان و آهک ساخته می ‌شود. این محصول، طی 70 اخیر در سوئد، مراحل توسعه خود را سپری کرده است.


خط تولید بتن سبک گازی


به طور کلی برای تولید انواع بتن های سبک، از روش های متفاوتی استفاده می شود که مهمترین آنها عبارتند از:


 استفاده از سنگدانه سبک به جای سنگدانه معمولی
 استفاده از گاز یا کف ایجاد شده در داخل بتن
 بتن سبک با حذف ریزدانه ها و ایجاد تخلخل


بر این اساس، انواع بتن‌ های سبک، شامل بتن های سبک دانه، بتن‌ های گازی یا هوادار و بتن‌ های بدون ریزدانه هستند. در این میان، بتن ‌های سبک گازی بر اساس روش تولید‌ به دو نوع عمده بتن کفی یا اسفنجی و بتن هوادار اتوکلاو تقسیم می شود. البته وقتی درباره بتن سبک گازی صحبت می شود، غالبا مقصود همان بتن هوادار اتوکلاو است که از افزودن مقدار مشخصی از پودر آلومینیوم و دیگر مواد افزودنی به مخلوطی از ماسه سیلیسی، سیمان یا آهک و آب تولید می شود.
بتن سبک گازی، شامل دو فرایند اصلی ایجاد تخلخل در دوغاب مخلوط سیمان‌، آهک و پودر سیلیس و عمل آوری بتن حاصله توسط اتوکلاو است. مواد چسبنده که عمدتا سیمان و آهک هستند، در فرایند اتوکلاو با مصالح سیلیسی واکنش نشان داده و سیلیکات کلسیم هیدرات تولید می‌کنند. ساختار متخلخل AAC که به علت واکنش آهک آزاد حاصل از ترکیبات سیمان، آهک و پودر آلومینیوم ایجاد می شود، دارای خواص حرارتی مناسب و نسبت مقاومت به جرم، حجم زیادتری نسبت به دیگر انواع بتن دارد. محصول به دست آمده بعد از اتوکلاو نیاز به عمل آوری دیگری ندارد و قطعات تولید شده می‌ توانند بعد از سرد شدن مورد استفاده قرار گیرند.(جهت خرید بلوک دیواری کلیک کنید)
بر این اساس، بلوک های سبک گازی نیز به دو دسته اتوکلاو و غیر اتوکلاو تقسیم می شوند. بلوک های اتوکلاو شده با نام AAC و بلوک های غیراتوکلاو با نام NAAC شناخته می شوند که هزینه تولید بلوک های اتوکلاو نشده نسبت به اتوکلاو شده پایین تر می باشد. از آنجا که در تولید این بلوک ها از حرارت خود مصالح برای ساخت، استفاده می شود، کیفیت آن، محفوظ و هزینه تولید آن، پایین است.


ویژگی ها، مزایا و معایب بلوک های دیواری بتن سبک گازی


مقاومت در برابر آتش سوزی، عایق حرارتی، مقاومت فشاری، عایق صوتی، جذب پایین آب، سهولت در برش به قطعات مختلف با اندازه های گوناگون، کاهش هزینه های نازک کاری، سرعت اجرای بالا در دیوارچینی، قابلیت نصب گیرنده های نگهدارنده در داخل دیوار بر خلاف بلوک های بتنی معمولی از ویژگی ها و البته مزایای بتن سبک گازی محسوب می شوند. با این حال، هزینه بالاتر ساخت در مقایسه با بلوک های معمولی بتنی یا آجری و شرایط خاص آیین نامه ای در استفاده از این بلوک ها از معایب آن به شمار می رود.
از آنجا که بلوک های ساخته شده از بتن سبک گازی در برابر آتش، مقاومت بالایی دارند، برای حفظ استحکام آنها از چسب و برخی مواد تقویت کننده در ساخت آنها استفاده می شود. از ویژگی های خاص این بلوک ها، قابل بازیافت بودن آنهاست. با این حال، تخلخل بالای این گونه بلوک ها، اقداماتی مانند رنگ آمیزی آنها را با دشواری مواجه می سازد.


کاربردهای بتن سبک گازی در ساخت بلوک دیواری


بتن های سبک گازی در ساخت دیوارهای داخلی و خارجی و به دلیل مقاومت در برابر رطوبت، در محیط های مرطوب مانند دستشویی، حمام و آشپزخانه کاربرد دارند. در مجموع بتن های سبک، کاربردهای متنوعی همچون پوشاندن و ضخیم کردن سقف و کف، قالب ‌گیری سازه‌ های فولادی برای محافظت از آنها در برابر آتش و خوردگی، عایق حرارتی در سقف‌، عایق‌ کاری لوله ‌کشی آب، ساخت دیوار‌های پارتیشن و دیوارهای پانلی، عایق‌ کردن دیوارها، ساخت دیوار‌های باربر با استفاده از بلوک های بتنی سلولی و استفاده از آن به عنوان ماده پرکننده در پانل‌ های دیواری در ساختمان های چند طبقه را دارا هستند. هر چه وزن مخصوص بتن سبک گازی، پایین تر باشد، در مقابل گرما و سرما، عایق بهتری است و از آن برای کاهش هزینه‌ ها و جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده می ‌شود.

کلام آخر:


در این مطلب قصد داشتیم شما را نحوه ساخت بلوک دیواری با بتن سبک گازی آشنا کنیم. دقت داشته باشید که برای تهیه مصالح ساختمانی مرغوب علاوه بر مراجعه به فروشگاه های معتبر میتوانید از طریق وبسایت آجر سامان یزد نیز اقدام به خرید کنید.
امیدواریم که از مطالعه این مطلب استفاده لازم را برده باشید و با نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب منتشر شده از وبسایت آجر سامان یاری فرمایید.


پیشنهاد میکنیم از مقاله مقایسه فنی بلوک سیمانی سبک  غیر بارابر و بتن هوادار اتوکلاو شده دیدن کنید.




 

بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری






 

قیمت بلوک دیواری






 

خرید بلوک دیواری یزد




تعداد نظرات : 0