لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

نحوه محاسبه هزینه های دیوار چینی

دیوار چینی فرایندی است که طی آن قسمت‌های مختلفی از یک زمین یا ساختمان از دیگر فضا‌ها جدا می‌ شود. دیوار در کنار این کاربرد خود در برخی ساختمان‌ها نقش دیگری مانند تحمل وزن را نیز دارد و می‌تواند انتقال دهنده بار ساختمان به فونداسیون باشد. دیوارکشی را به صورت سنتی و مدرن و توسط مصالح مختلفی می‌توان اجرا کرد.

-به طور کلی مواد اولیه آجر سنتی خاک‌های رسی است. در بعضی از موارد نیز از خاک‌هایی که دارای ترکیبات و ماسه‌های سیلیسی است به همراه خاک رس استفاده می‌شود. خاک‌های رسی از دو طریق تولید می‌شوند.

آجر‌ها دارای انواع مکعب مستطیل توپر، توخالی، سوراخ دار بوده که کاربرد گسترده‌ای در ساخت انواع طاق ضربی بین تیرآهن، سقف‌های تیرچه بلوک، دیوار باربر، تیغه‌های جدا‌کننده، نما‌های داخلی و خارجی دارد. قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری نیز از مهم‌ترین بحث‌های مربوط به این کار است که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

(جهت خرید بلوک دیواری کلیک کنید)

قیمت دیوار کشی چگونه محاسبه می‌گردد؟

هزینه دیوار کشی معمولا به دو صورت روزمزد یا پروژه‌ای محاسبه می‌گردد. در هر حالت عوامل کلی تعیین‌کننده قیمت دیوارکشی شامل موارد زیر هستند.

متراژ محیط زمین یا باغ مربوطه

نوع مصالح مصرفی

نوع دیوار

به طور مثال قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری یا سفالی می‌تواند متفاوت باشد. البته عوامل موثر بر قیمت آجر چینی نیز عبارتند از فشاری بودن یا سفالی بودن آجر که قیمت آجر چینی با آجر‌های فشاری از نمونه‌های سفالی بیشتر است.

نیاز یا عدم نیاز به بندکشی و اینکه یک طرف و یا هردو طرف به بندکشی نیاز دارند نیز روی قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری تاثیر می‌گزارد. وسعت و متراژ پروژه هم بر تمام روش‌ها از ارزانترین دیوار کشی باغ گرفته تا قیمت آجر چینی و غیره تاثیرگذار خواهد بود.

دیوار کشی به صورت سنتی

در روش دیوارکشی سنتی از مصالح سنتی و قدیمی‌ای استفاده می‌شود که شامل مواردی مانند آجر، گل و سنگ است. این روش‌ها جزء ارزانترین روش‌های ساخت دیوار و ارزانترین نوع دیوار کشی هستند، اما گاهی به دلیل زحمت بالا، لزوم زمان بیشتر و جنس آجر، قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری از همین کار با مصالح مدرن‌تر بیشتر می‌شود. مهمترین نقص این مصالح، عایق صوت و حرارت نبودن آن‌هاست.

انواع دیوار‌های سنتی از مواد زیر ساخته می‌شوند

گل

همان‌طور که از نام آن پیدا است، گل خاصی به نام گل دای با آب مخلوط شده و ماده ملات مانندی را ایجاد می‌کند که برای ساخت دیوار گلی به کار می‌رود. به دلیل خیس بودن گل، ابتدا یک ردیف به قطر ۴ سانتی‌متر و طول مدنظر از دیوار ساخته می‌شود.

پس از خشک شدن این ردیف، ردیف دوم روی ردیف قبلی قرار داده شده، و بنا به همین شکل دیوار چینی را به سمت بالا ادامه می‌دهد. این روش از ارزانترین گزینه‌های دیوار کشی باغ و دیوار کشی سنتی است که البته کاربرد آن این روز‌ها بسیار کمرنگ شده است.

در حال حاضر، دیوارکشی با آجر یکی از ابتدایی‌ترین و ارزانترین روش‌های دیوار کشی است. با اندکی دقت و حوصله می‌توان در حین تخریب آجر‌های دیوار را به صورت سالم جدا کرده و از آن‌ها در دیوارچینی جدید استفاده کرده تا بتوان قیمت آجر چینی را کاهش داد.

برای اجرای دیوار‌های داخلی یا خارجی از آجر‌های فشاری، سفالی، آجر انگلیسی، آجر شاموتی استفاده می‌شود. برای دیوار چینی باغ و ساختمان با آجر، ابتدا ملات سیمان آماده می‌شود. سپس ردیف به ردیف، یعنی یک لایه آجر و روی آن یک لایه ملات، دیوار به اصطلاح چیده شده و همین مراحل تا بالا و ارتفاع مدنظر ادامه پیدا می‌کند.

اگرچه قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری پایین است، اما وزن زیاد ساختمان و زمان بالای اجرای آن باعث شده تا به مرور مواد و مصالح مناسب‌تری جایگزین آن شوند.

سنگ

ساخت دیوار سنگی بیشترین کاردبرد خود را در مناطق کوهستانی و در مسیر رودخانه‌های کم‌عمق دارد،که فشار آب سنگ‌های کوهستان را حرکت می‌دهد.

از دیوار‌های سنگی برای حصارکشی و ساخت دیوار کنار جاده‌ها برای پیشگیری از ریزش و رانش کوه استفاده می‌شود. اما این روز‌ها، از این متریال در ساختمان‌های سنگی و خاص در شکل‌های گوناگون هم استفاده می‌شود.

انواع ملات‌های دیوارچینی

ملات دیوار چینی معمولا شامل ترکیبی از شن یا ماسه با سیمان یا آهک همراه با آب است. ملات تضمین‌کننده و پیوند دهنده عناصر دیوار یا ستون بوده و علاوه بر نقش پیوند کردن در دیوارچینی، نقش دیگری نیز دارد. نقش اصلی ملات دیوارچینی، توزیع عادلانه نیروی وزن مصالح دیوار و نیرو‌های خارجی بر روی کل سطح فونداسیون، تیر و یا خاک زیر آن است.

کاربرد‌های اصلی دیوار کشی

عملیات مربوط به دیوارکشی بسته به نوع دیوار با رعایت نکات و طی مراحل خاصی انجام خواهد شد. انواع دیوار‌ها به شرح زیر هستند.

دیوار‌های خارجی سازه‌ها

دیوار خارجی همان دیوار بین فضای خارج و داخل ساختمان است، که می‌تواند بر حسب طراحی آن باربر یا غیر باربر باشد ولی در هر صورت، اگر با آجر ساخته شوند، ضخامت‌شان حداقل باید ۲۰ سانتی‌متر باشد. انواع دیوار کشی دور زمین در دسته دیوار خارجی ساختمان قرار گرفته و برای این نوع دیوار چینی بلوک سیمانی، بلوک آجری، سنگ و دیوار‌های آماده بتنی پیشنهاد می‌گردد.

دیوار‌های داخلی

منظور از دیوار‌های داخلی دیوار‌هایی هستند که تنها برای جداسازی فضا به کار ‌می‌روند. این دیوار‌ها که غیرباربر نیز هستند، دارای ضخامتی به اندازه ۵ تا ۱۱ سانتی‌متر خواهند بود.

دیوار‌های باربر

دیوار‌های حمال یا باربر از دیوار‌های اصلی ساختمان‌های آجری هستند که جهت انتقال بار ساختمان به طبقات زیرین یا فونداسیون استفاده می‌شوند و حداقل ضخامت آن‌ها ۳۵ سانتی‌متر است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، دیوار کشی کاربرد‌های دیگری مانند تحمل وزن ساختمان را نیز بر عهده دارد. به عبارت دیگر، دیوار می‌تواند مانند دیوار برشی انتقال‌دهنده بار ساختمان نیز باشد.( پیشنهاد میکنیم مقاله دیوار باربر چیست را مطالعه کنید)

دیوارچه‌کرسی چینی

به چیدن چندین ردیف آجر کرسی چینی گفته می‌شود، که موجب اختلاف ارتفاع بین سطح داخل و خارج ساختمان شده و دیواری که این اختلاف ارتفاع را ایجاد می‌کند را کرسی مینامند. دیوار کرسی چینی، دیواری است که بین دیوار باربر و پی قرار می‌گیرد.

نکات دیوارچینی زمین و ساختمان

آماده‌سازی مصالح پایه کار و لوازم دیوارکشی معمولا به عهده کارفرماست. اما از طرف دیگر تهیه ابزار آلات تخصصی و رعایت نکات ایمنی و فنی به شرح زیر به عهده پیمانکار است.

شمشه‌گیری با توجه به بسته به طول و ارتفاع دیوار، یا قرار دادن تیر عمود برای چک کردن هر رگ از دیوار

استفاده از یک شمشه یا تیر صاف در هر رگ از کار دیوار چینی باغ یا ساختمان

استفاده صحیح از شاقول برای بررسی صاف بودن چند رگ از دیوار

استفاده از ملات مناسب با نسبت صحیح سیمان، ماسه و غیره

استفاده مناسب از گچ برای تسهیل در کار دیوار چینی باغ

توجه به گونیا بودن دیوار، جهت هموار‌سازی عملیات کاشی‌کاری و گچ‌کاری

اقدامات لازم جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش سرعت دیوار کشی

محل دیوار کشی باید فاقد هرگونه ماده اضافی مانند ریشه گیاهان باشد تا استحکام دیوار تامین شود. به منظور جلوگیری از رویش گیاهان در پی دیوارچینی، آهک پاشی این ناحیه لازم است. به علاوه هنگام بستن قرارداد خود با پیمانکار ساخت بهتر است تا درباره قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری، سیمانی و غیره و تهیه مصالح مورد نیاز سوال نمایید تا بتوانید هزینه‌ها را مدیریت کنید.

قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری

قیمت یک متر مربع دیوار از طریق فرمول‌های محاسبه تعداد آجر و مقدار ملات مورد نیاز در ساخت و ساز به صورت زیر محاسبه می شود.

۵ = ۲۰ ÷ ۱۰۰ = طول آجر ÷ ۱۰۰ = تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر طول

ارتفاع آجر ÷ ۱۰۰ = تعداد آجر مورد نیاز در ۱ متر ارتفاع

ضخامت دیوار × ارتفاع × طول = حجم دیوار

حجم دیوار × ۴. ۳ = حجم آجر

حجم دیوار × ۴. ۱ = حجم ملات

عیار ملات یا بتن × حجم ملات یا بتن = میزان سیمان در آجرکاری دیوار

حجم یک آجر / حجم آجر = تعداد آجر

قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار آجری با توجه به نکات بالا و به فاکتور‌هایی مانند حمل، دستمزد و کرایه‌ها و همینطور قیمت روز آجر و در نظر گرفتن ضخامت متوسط ۲۰ سانتیمتر دیوار، ۱۱۵ هزار تومان است.

کلام آخر

همانطور که اشاره شد، دیوارچینی از بخش‌های مهم در ساخت ساختمان است. در مقاله فوق در خصوص انواع دیوار چینی و نحوه محاسبه قیت آن ها صحبت کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای مطالعه مطالب بیشتر به وب سایت آجر سامان مراجعه فرمائید.

تعداد نظرات : 0